Sunday, March 9, 2008

Kenangang masa dulu Part 2 - hj mang

Asslamulaikum wr wb
Sayaa joint ppsb 1 Dec 1982. hari tu hari rabu. Dalam surat offer OMS Fo, dalam medical letter Inst Tech. Saya fikir mana aku tau OMS Fo tu bende, semasa jumpa En Zaharan pagi tu, saya kata saya nak masuk inst sebab saya dok tau mende ape itu OMS.
Gilah ke inst w/shop & reinterview oleh Alan Hartley (budak2 inst panggil dia Mat Kongfu - sebab dia ada sideburn macam cina kongfu). Masa tu yang ada di Inst Amir Azhar, Sazali Mohd & Idris Sulaiman shj (Husin Kadir & Fadzil A Rahim masih berada di Kongsberg Finland). Orang putih inst Les Frank (kami panggil dia Mat Perang), Trevor Francis (kami panggil dia Mat Kontot), ada juga Me Lee & Mr Robin dari Yokogawa. Kadang2 Piere Cohen (hok bining dia mek siam tu0 mari w/shop kerana dia pong Inst. Mas tu saya difahamkan Inst Supv (Rashid) telah kembali smula ke Shell PD kerana dapat reoffer.Lepas interview tu, Zak (hj) bawak lah ana gi tengok rumah C4 fasa 2, pergi bank Dungun, pergi tengok klinik Ahmad (depan bank bumi) naik kombi (wah bagus sungguh pgawai petronas ning, bisik hari saya).
Masa tu hari khamis & jumaat dok kerja. Petang tu dengan Nazari (hj), Sidek, Zul Kecik, Razaki dan beberapa orang lain panjatlah bus Tong Eik warna merah balik smula ke Tganung. Kawang2 smasa di rumah C4 Muskob, Ahmad Shahroh (hj), Husin Mohd, Sidek, Nordin Seman, Razaki, Zainuddin A Rahman (mickey - dia ada motor besar), Jasmari & Zul Kecik.
Bermulalah kehidupan diPPSB. Kalu pagi2 gi kelas semua pakat nak naik van kombi yang paling last, kalu balik pakat2 brebut nak balik awal skali. Ada skali tu masa nok gi kerja lalu sapa Labohan napok rima tunggu anaok dia kena langgar di tepi jalan dekat bukit, kecut perok jugak.Makan pagi kadang2 di kantin fasa2, kadang2 dikedai dalam resang (tuan punya kedai skarang isteri Ramli Ibrahim). Masa tu budak2 puang Roslina Mt Lazim, Zuraidah, Zaini, Maimunah, tu saja yang saya ingat.
Kalu hujung bulang nak ambil gaji pakai buku, sampai di bank bumi dungun dia orang pakai rekod kertas besar, pakat tupang Pok Ya Ismail ke, Mat Cikgu ke, Ayah Wan Crane ke, kerana mereka saja pada masa tu ada kereta selain Yong Awang.

wassalam
hj mang - nanti saya crita lagi.

1 comment:

Anonymous said...

Hj Man Coroy mung tinggal beberapa nama. Rumah C4 ada 16 orang. Bilik besor 6 org katil besi bertingkat. Ada dua bilik kecik 4 sebilik selebihnya duduk kat luar ruang tamu macam hospital. Bilik besor Nordin Seman, Sidek Tawang...? Bilik kecik aku (zul), Hussin Mod, Zamro Salleh dan Abdullah Mohd. Bilik kecik kedua Mustaffa @ Yaakob Ibrahim (Muskob), kat luar ruang tamu abang Azmi, Zainuddin A Rahman...? Aku ingat lagi mung mari kemudian sikit daripada kita. Mung kata jalanraya hok paling molek skali di Terengganu ialah Kalan Berangan (Pengkalan Brangan), dalam ati aku nawok sungguh dia ni....haaaaa by zul kecik